Bila PS5 akan keluar di pasaran? - Beritahu

Informasi segenap lapisan

Bila PS5 akan keluar di pasaran?


Playstation Sony terbaru PS5 dijangka akan berada di pasaran pada akhir tahun 2020. Jangkaan ini nyata benar laporan dari kebanyakan laman sesawang lain yang mengatakan PS5 akan keluar Oktober atau November 2020.
Playstation 4

Jika benar PS5 akan keluar pada bulan Oktober November 2020, ia pasti mengejutkan pencinta PS4 kerana mereka mengharapkan peningkatan prestasi yang mendadak untuk beralih dari PS4 ke PS5. Jika benar, pencinta PS4 akan mempercayai bahawa tarikh keluar PS5 adalah pada bila-bila masa sahaja mulai tahun 2020 walau tarikh sebenar PS5 akan keluar tidak dinyatakan dengan tepat.


Antara Kelebihan PS5 atau Spesifikasi PS5 sah dinaik taraf :-

  • 8 core AMD 7nm Zen 2.
  • Sokongan Ray Tracing dengan GPU AMD Navi (tidak pasti jika ini termasuk kelajuan perkakasan, hardware acceleration).
  • Penyimpanan SSD canggih dan berkelajuan tinggi yang menawarkan masa beban yang besar dan kelebihan data permainan secara dalam talian berbanding PS4.
  • Naik taraf untuk sokongan alat dengar PS VR semasa dan mungkin satu set baru (tetapi tidak disahkan).
  • Sokongan Media Fizikal (sebagai kedai permainan digital)
  • Menjadi PS yang serasi sekurang-kurangnya dengan PS4 (Compatible Backwards).
  • Sokongan 8K.
  • Dimasukkan permainan serasi PS5 iaitu Horizon Zero Dawn 2 semasa hari pelancaran nanti.

Baru-baru ini, Sony mendedahkan paten peranti elektronik 'misteri' tersebut. Reka bentuk PS5 Sony berbentuk V. Ini sangat berbeza dengan bentuk PS4. PS5 mempunyai luas permukaan sistem penyejukan (cooling system) yang lebih besar untuk memastikan penggunaan maksima PS5. Yasuhiro Ootori merupakan jurutera yang bertanggungjawab membina reka bentuk PS5 ini.




Berapa harga PS5 ?

Pada Disember 2018, ramalan jangkaan harga PS5 adalah £450 tetapi tidak diambil berat pada waktu tersebut. Namun pada April 2019, ia menjadi hangat semula, selepas beberapa ramalan tentang anggaran harga PS5 disokong oleh berita-berita dari Sony sehingga beberapa bulan berikutnya.


Berikutan tersebar mengenai pendedahan "Q2 2019", ia juga mendakwa bahawa reka bentuk PS5 itu akan menelan kos $499 (£381) di Amerika Syarikat. Untuk pasaran United Kingdom harga PS5 lebih kurang £450. Andaian ini mengambil kira harga di Amerika Syarikat disenarai sebelum cukai.

Berdasarkan kebocoran harga PS5 di atas, harga P5 Malaysia dijangka lebih kurang RM2,375.54. Kurang RM527.89 dari harga PS4.


Sungguhpun demikian, Sony belum memberikan butiran harga PS5 yang sebenarnya setelah mengambil kira semua kebocoran dan khabar angin, nampaknya Sony lebih berhati-hati kali ini.


Berdasarkan kebocoran berapa harga PS5 yang telah tersebar melalui pos tahun lepas, Sony masih boleh menukar harga di saat akhir pelancaran PS5 sebenarnya nanti.


0 Komentar untuk "Bila PS5 akan keluar di pasaran?"


Back To Top