Kenapa kau tak dengar cakap aku ha?? - Beritahu

Informasi segenap lapisan

Kenapa kau tak dengar cakap aku ha??


"Kalau dulu ko dengo cakap aku, takkan jadi begini Mad. Sekarang semua dah 
terlambat, nasi dah jadi bubur", tegur Lan.

"Anak aku, tau le aku mengajonye. Ko setel diri sendiri dulu sebelum nak nasihat orang", balas Mad.

"Abih, tak betul aku cakap? Sudah terang lagi bersuluh tu". Benda dah jadi, lainle tak berlaku, takde le aku kesah sangat," tegas Lan.

"Kebetulan....yang ko ni cakap macam tu kenape?? Sebab ko doa le ni, dah jadi gitu. Aku tak sangka ada kawan sebusuk ko ni", kata Mad dengan sedihnya.

"Aduhhh, dah aku kena pulak. Aku ni kawan ko sejak kecil lagi. Susah senang dulu, kita redah bersama, bak kata pepatah "cubit peha kiri, peha kanan terasa juga. Aku dah nasehatkan ko sebelum terkena lagi aritu..nah sekarang dah berlaku, dengan aku-aku terasa sekali sebenonye," luah Lan kepada sahabat baiknya Mad.



"Bukan aku tak nak nasehat dia Lan, haram didengonye...orang muda le katakan, puas aku memujuk, haram didengornye", kata Mad.

"Yele, faham aku sekarang, dah tua-tua lagi merenyam dak? Sapele berkenan kite ni", Lan meluahkan perasaannye kepada Mad.



"Lan, aku tak kesah bermenantukan engko, malahan aku lebih suke ko kawin dengan anak aku si Ropeah tu, sebab aku tau ko baik dan boleh jaga anak aku tu. Tapi sepatah aku cakap, lebih sepuluh patah alasan dibaginye. Peah kata....

i. Dah tua merenyam nak mampoih, ada hati nak dekat orang.

ii. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong..tak malu.

iii. Ayah suka dia, ayah je kawin, tak hingin Peah.

iv. Rumah kata pergi, kubur kata mari, tak faham-faham lagi ke.

v. Dah tua-tua, menggatal tak abis-abis, patut pun takde sape nak ke dia.



vii. Kalau kawin, bukan duk jaga anak je, sibuk duk layan dia pergi balik hospital sebab asthma, batuk, kurap, panau, kencing tikus dan sebagainya.

viii. Peah nak pucuk muda yang gah bukan pucuk yang berkarat ni, entah boleh 'guna' ke idak lagi.

ix. Duit banyak, tapi kedekut tahi hidung masin, ingat duit boleh bawa mati ke? Haji  atau umrah tak buat-buat lagi, masjid, surau haram nampak muka.

x. Jalan terketo-keto, naik basikal buruk aje, mane Ferrari? Lamborghini? Rumah banglo? Orang gaji? Kau ada??



xi. Tak sedar diri, tua kutuk. Dah tak hensem ada hati nak anak kawan sendiri, nak muntah rasanye.

.......dia kata", Mad menceritakan perihal anaknya kepada Lan tentang hal sebenar.

"Takpelah, aku balik dulu", balas Lan tersentak dengan kata-kata Mad itu tadi.


Sehingga hari ini, sudah 10 tahun Mad tidak pernah nampak kawan baiknya Lan yang genap 80 tahun. Ropeah, 30 tahun kini sudah mempunyai 5 orang anak hasil perkahwinannya dengan Raof, lelaki sebayanya. Walaupun suaminya hanyalah seorang pemandu lori tetapi Peah sangat bahagia hidup dengannya. Musykil juga dihati Mad, ke mana hilangnya Lan, entah hidup atau mati.

Sekian.
2 Komentar untuk "Kenapa kau tak dengar cakap aku ha??"

Izin promo ya min^^
Kalah melulu main di tempat lain? Daftar disini saja Upd4te Bett1n9


Back To Top