Jerebu berpunca dari Indonesia dibantah walaupun berasas - Beritahu

Informasi segenap lapisan

Jerebu berpunca dari Indonesia dibantah walaupun berasas


Pada hari Jumaat yang lalu, Indonesia menolak dakwaan Malaysia mengenai jerebu rentas sempadan disebabkan kebakaran hutan di Indonesia dengan mengatakan ia juga berpunca di beberapa kawasan dan beberapa ladang di Sarawak dan Kepulauan Borneo.


Rentetan itu, beratus-ratus sekolah ditutup minggu ini dan setengah juta topeng dikirim ke Sarawak selepas jerebu didapati berada pada tahap yang tidak sihat.

Sehubungan itu, Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad akan menulis surat kepada Presiden Indonesia Joko Widodo untuk menimbulkan kebimbangan mengenai jerebu merentas sempadan tersebut.


Di bandaraya Indonesia, kualiti udara sudah mencapai tahap berbahaya dan ini menyebabkan beribu-ribu umat Islam melakukan solat sunat meminta hujan pada hari Rabu yang lalu.

Kebakaran hutan di Indonesia berlaku hampir setiap tahun, terutama pada perubahan musim. Jiran Indonesia telah menimbulkan kebimbangan kesan buruk mengenai kesihatan dan kesan pelancongan di negara tersebut.


Menteri Alam Sekitar Indonesia Siti Nurbaya Bakar pada hari Jumaat mengatakan bahawa jerebu disebabkan kebakaran di Sarawak dan Kepulauan Borneo yang menyumbang kepada keadaan yang lebih teruk.


Siti Nurbaya meminta Malaysia memastikan analisa data lebih tepat dan usul periksa mengenai punca dan asal jerebu yang sebenarnya. Katanya, kebakaran di negeri Sarawak dan Wilayah Borneo turut menyumbang kepada peningkatan kualiti udara yang teruk, katanya.

'Saya mahu mereka (Malaysia) menjadi lebih objektif dan teratur dalam analisis data,' katanya Kuala Lumpur, yang baru-baru ini menggunakan data dari Pusat Meteorologi Khas ASEAN.


Menteri Alam Sekitar Malaysia Yeo Bee Yin melalui catatan Facebook beliau pada hari Khamis menyampaikan hasrat bahawa Indonesia tidak seharusnya menolak kenyataan Malaysia kerana maklumat mengenai jerebu didapati dari data Pusat Metereologi Khas ASEAN.

Yeo mengatakan data ASEAN mendapati bilangan titik panas di Indonesia di Wilayah Borneo dan di Pulau Sumatra pada 474 dan 387, berbanding 7 di Malaysia. Ini menjadi bukti bahawa arah angin penyebab jerebu bukanlah dari Sarawak.


Siti Nurbaya membalas bahawa dia tidak mencari alasan tetapi tidak mempunyai "masa untuk polemik" hal ini dan lebih suka bekerja untuk memadamkan api yang dikatakannya meliputi kawasan "besar" itu.

Jakarta telah mengerahkan 46 helikopter untuk pengeboman air dan pembibitan benih awan, kata Siti Nurbaya.


Selain itu, Indonesia telah menghantar ribuan anggota bomba dan penyelamat untuk memadamkan kebakaran di kawasan yang terbakar. Pihaknya juga telah menutup kawasan perladangan yang dikendalikan oleh sekurang-kurangnya 30 syarikat, di mana kebakaran telah dilihat dan membuat penangkapan atas tuduhan jenayah terhadap empat syarikat dari Malaysia.

Sekurang-kurangnya empat syarikat minyak sawit yang tanahnya dimeteraikan adalah subsidiari kumpulan syarikat Malaysia, kata Siti Nurbaya.


Ia adalahSime Indo Agro yang berpusat di Kalimantan Barat-unit Ladang Sime Darby, Sukses Karya Sawit-unit IOI Corporation, Rafi Kamajaya Abadi-unit TDM Berhad dan Adei Plantation and Industry yang berpangkalan di Riau-satu unit Kuala Lumpur Kepong Group.


Seorang jurucakap operasi Minamas Plantation dari Indonesia, Sime Darby berkata, syarikat itu tidak menyedari perladangannya telah dimeteraikan dan sedang mengawasi kawasan-kawasan panas (hotspots). Sime Darby dan IOI kedua-duanya berkata mereka sedang memeriksa operasi perkilangan dan sawit mereka di Indonesia.

Sukses Karya Sawit, Rafi Kamajaya Abadi dan Ladang dan Industri Adei tidak dapat dihubungi dengan segera dan pihak pengurusan atasan syarikat belum memberi sebarang maklum balas lagi.

1 Komentar untuk "Jerebu berpunca dari Indonesia dibantah walaupun berasas"

T3rpercay4, Berpengalaman, CS ramah dan online 24 jam.
Gabung dengan kami (upd4te 8ett1n9) dan dapatkan cashback 3% setiap minggunya.


Back To Top