Apa kelebihan sari epal berbanding jus epal? - Beritahu

Informasi segenap lapisan

Apa kelebihan sari epal berbanding jus epal?

Apa itu sari epal? Tatkala ramai lebih mengenali jus epal berbanding sari epal. Ini kerana ia dikenali dan digemari ramai di kedai-kedai makan dan kedai runcit. Baiklah mari kenali apa itu sari epal.

Sari epal diperbuat daripada buah epal yang dihancurkan menjadi ragi iaitu sari pati epal. Sebanyak 1/3 paket epal untuk menghasil satu gelen sari pati epal (lebih kurang 35 liter). Ragi ini melalui proses penapaian gula. Pati ini adalah sangat tulen dan stabil. Cuma apabila dibiarkan lama, ia akan bergas dan sedikit beralkohol.

Pendek kata, sari epal ialah sari pati tulen dan asli yang datang dari buah epal yang dipilih, dibasuh dan diperah menjadi jus segar.


Jus epal pula diproses menjadi pekat dan ditambah dengan air ke dalamnya. kemudian dipastur untuk mengasingkan diantara hampas dan airnya. Akhir sekali, dinyahpasturan untuk menjadi jus stabil (tidak terjejas). Jus epal ini boleh didapati dengan mudah di pasaraya, kedai runcit dan kedai makan.



Kelebihan sari Epal

Sari epal lebih juga dikenali sebagai cuka epal. Cuka epal sangat terkenal dikalangan penjaga kesihatan semula jadi. Ia mempunyai banyak khasiat yang dibuktikan oleh kajian saintifik.


Ia boleh dijadikan sebagai bahan tradisional orang lama-lama untuk ubat rawatan dan bahan memasak.

Cuka epal terkandung banyak mineral. Antaranya ialah Vitamin A, B1, B2, C & E, Tembaga, Fluorin, Potasium, Sodium, Kalsium, Magnesium, Fosforus dan Kloride.


Kebaikan cuka epal yang disokong oleh kajian saintifik iaitu :-

  1. Mempunyai antioksidan yang tinggi
  2. Menurunkan berat badan
  3. Menurunkan kolesterol dan meningkatkan kesihatan jantung
  4. Menurun dan mengawal tahap gula dalam darah
  5. Meningkat kesihatan pada kulit
  6. Meningkatkan penyerapan nutrien
  7. Menbantu membunuh banyak jenis bakteria dalam badan
  8. Mempunyai kesan perlindungan terhadap kanser
  9. Membantu merawat masalah sembelit, usus
  10. Merawat dan mencegah keguguran rambut

Cara minum cuka epal

Cuka epal mempunyai rasa asid yang sangat tinggi. Oleh itu cara minum cuka epal ini memadai dengan menggunakan sudu seperti berikut :-


Campurkan 2 sudu besar (lebih kurang 30 ml) dengan 1 cawan jus buah-buahan lain atau madu atau salad. Jika tiada pilihan di atas, campurkan dengan air masak secawan dan gaul. Lepas itu boleh diminum. Juga boleh ditambah ke dalam minuman teh sebelum tidur untuk meningkatkan tahap kesihatan yang lebih ketara.

Lakukan ini sekali pagi dan sekali petang / sebelum tidur malam.

Sekian.

1 Komentar untuk "Apa kelebihan sari epal berbanding jus epal?"

Pasang Taruhanmu Disni u+p+d+a+t+e+b+e+t+t+i+n+g
Info Cara Daftar $ilahkan Hubungi Kami Di Bawah Ini
Line Updatebetting, Whatsapp +855 979 542 957


Back To Top